Løberknæ

Hvad er et løberknæ egentligt?

Smerterne ved et løberknæ kommer fra en slimsæk på ydersiden af knæet, der kan blive irriteret pga. træk fra et langt senestrøg, der løber fra hoften/bækkenet og ned over knæet til skinnebenet (tractus iliotibialis). Smerterne kan være diffuse og svære at lokalisere.

Osteopatisk behandling af løberknæ

Når vi ser en patient med knæsmerter, starter vi altid med at finde frem til den smertegivende struktur. I tilfældet med et løberknæ, kan det være svært at skelne mellem en skade på den udvendige menisk, det udvendige ledbånd og et løberknæ. Derfor udfører vi en grundig undersøgelse, hvor vi via palpation og forskellige tests af knæet sikrer os, at der ikke er et strukturelt problem (noget der er “gået i stykker”).

Ud fra undersøgelsen og patientens historie, vurderer vi, om vi kan hjælpe patienten, eller om patienten skal sendes tilbage til egen læge til videre udredning/røntgen/scanning. Ved en patient med løberknæ, vil vi kunne fremprovokere patientens kendte smerte ved at trykke på slimsækken på ydersiden af knæet og banke let på den.

Når diagnosen er på plads forsøger vi at klarlægge, hvad der har forårsaget løberknæet. Det typiske vi ser er fejlstillinger/låsninger omkring bækken og hofteled samt tidligere ankeltraumer med efterfølgende nedsat bevægelighed i anklen.

En osteopatisk behandling vil have som formål at fjerne det øgede træk på senestrøget, så slimsækken kan komme sig helt igen, og patienten dermed kan genoptage sin træning. Behandling vil foregå via forskellige teknikker såsom ledmanipulation, ledmobilisering, stræk af bindevæv og muskler osv. Gennem behandlingen re-tester vi hele tiden bevægeligheden for at sikre, at behandlingsteknikkerne er effektive. Når patienten er færdigbehandlet, vil vi som regel give et par enkelte øvelser med hjem indtil næste behandling. 

Hvad kan du selv gøre?

Du kan forsøge at lindre smerten ved at massere dit lår på ydersiden hele vejen op langs låret. Find evt. “hårde” punkter og løsn vævet, indtil du føler, at det bliver mere blødt. Du kan også forsøge at spænde ud i musklerne omkring hofte og bækken for derigennem at skabe bedre bevægelighed i området. Hvis du stadig har ondt, kan det være en god idé at opsøge en osteopat.

Kilder

  1. https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/knogler-muskler-og-led/sygdomme/knae/loeberknae-runner-s-knee/
  2. Thieme, Atlas of Anatomy. General anatomy and musculoskeletal system. Schuenke et al.