Facetledssyndrom

Facetledssyndrom

Facetledssyndrom – eller facetsyndrom –  betegner en betændelsestilstand i facetleddene, der er placeret mellem ryghvirvlerne. Betegnelsen dækker en række symptomer, som opstår når facetleddene udsættes for stress eller skadelige stræk. Syndromet kan udvikles over tid som følge af en skadelig holdning i kroppen eller anstrengende arbejdsposition. Oftest rammer syndromet akut pga. en ”forkert” bevægelse, et skævt løft eller en dårlig sovestilling. Man vil typisk opleve en pludselig og voldsom smerte i et større område end i selve leddet, da betændelsestilstanden følges op af muskelspændinger.

Symptomer på facetledssyndrom

Betændelsestilstanden vil ofte medføre smerte i facetleddet, hvor bevægeligheden er påvirket eller måske endda helt fastlåst i større eller mindre dele af hvirvelsøjlen. Symptomerne dækker:

  • Hold i ryg/nakke
  • Nakke/skulder/rygsmerter
  • Stivhed
  • Ømhed, stikken eller summen
  • Smerter, der enten stråler op i den øvre del af ryggen eller ned i lårene/balderne
  • Host/nys forværrer ofte smerterne
  • Smerte ved dyb indånding

 

Bemærk, symptomer på facetledssyndrom kan minde om de smertesymptomer, som opstår ved blodprop i hjertet samt akut galde- og nyresten.

Facetledssyndrom og smerter

I akutte tilfælde kan tilstanden være direkte invaliderende for førligheden og arbejdsevnen. Selvom det kan være smertefuldt, så er der sjældent direkte brud eller skade i hverken nakke eller ryg, og tilstanden er behandlingsdygtig.

Behandling af facetledssyndrom

Behandlingen består af en kombination af osteopatiske ledmanipulative teknikker samt bevægelses- og strækteknikker, som i helhed hjælper med at genopbygge førlighed og bevægelse i det betændte område. Med den rette behandling kan man forvente bedring efter 1-2 uger.

Øvelser til forebyggelse og lindring af facetledssyndrom

Øvre ryg- og nakkemuskler: Læg dig fladt på maven med ansigtet ned og armene ned langs siden. Løft armene op, og træk skuldrene mod hinanden. Hold strækket i 5 sek. Gentag øvelsen 3 gange.

 

Nedre ryg og lænd: Læg dig på ryggen med bukkede ben. Kip i bækkenet, så der er berøring mellem lænd og underlag. Tag fat med begge hænder under knæet, og træk det bukkede ben ned mod brystet. Hold strækket i godt 30 sek. Gentag med det andet ben. Du skal føle strækket i lænden. Gentag øvelsen 3 gange.

 

Rygstræk og baldemuskler: Læg dig på alle fire. Knæene skal flugte med hoften og hænderne flugte med skuldrene. Sug op i navlen. Løft og stræk højre arm og venstre ben samtidigt. Forestil dig en vandret linje fra hånd til fod. Hold strækket i 5 sek. Gentag med modsatte arm og ben. Øvelsen gentages 3 gange.